Usein on 6. marraskuuta satanut ainakin räntää jossei jopa lunta. Nyt on 9. päivä, aurinko paistaa ja kukat kukkii.

Tämä Pietaryrtti on kuvattu tänään Vilniemessä, Espoossa.

 

Tämä on kuvattu kesällä, 6.7.,rauhoitettu koko maassa: Kenttäorakko

 

Mikä on tämä kasvi, virna kaiketikin mutta mikä niistä!

Kuvat näet suurempina Kuvagalleriassani, klikkaa kuvaa niin suurenee ja toisella klikkauksella vielä vähän isompi kuva.

Kukat tosi herkät, vaaleat lilajuovaiset. Hyvä mieto tuoksu.

 

Muutaman läntin kasvuston tätä tapasin. Tuolleen se ruohon seassa kasvaa, ei kiipeillyt kuten se tavallinen sininen Hiirenvirna.

 

Kukkatertuilla oma vana. Tertut aika pieniä, olisko ollut n. 12-14 kukkaa.

Mulla on ikivanha kasvikirja (painos v. 1952) ja sitt Suomen Luonto-opas, jossa on vain vähän kukkia. Tätä en löytänyt kummastakaan kirjasta ja netti on loputon suo etsiä yhtä kasvia. Kuvien värit vaihtelevat sivu sivulta, kuvaukset on mitä on yms. Mä en ole mitenkään syvällisemmin opiskellut kasveja niin en osaa itse päätellä mikä tämä voisi oikeasti olla.

EDIT: Kiitos kommenteista: Metsävirna. Sitä mulle saaressakin joku ehdotti, mutta kun tämä ei ole iso, toisessa annetuista linkeissäkin sanotaan, että Metsävirna on sukunsa kookkain! Mä olen nähnyt superisoja Hiirenvirnoja ja tämä mun kasvi ei ollenkaan kiivennyt mihinkään eikä ollut iso kasvustokaan. Mutta: uskotaan uskotaan: Metsävirna.

KS