Koittakaa ny viel tää sienijuttu kestää, mä lupaan etten ainakaan vähään aikaan sienistä skrivaa.

Sunnuntai oli vika päivä ku botski skujas saareen. Aamulla mennessä botskissa ei ollu mitää vikaa mutt ku oli himareissun aika niin botskii ei kuulunu. Se oli hajonnut ja ne tuli hakeen meidät toisella romulla. Yli tunnin oli myöhässä. Sen ajan olis voinu vaikk tsekkaa oisko pihlajanmarjat ollu poimittavia mutt ku en hogannut lappua miss kerrottiin ett botski on myöhäss nii mä vaan tsittasin kaijalla ja kudoin sukkaa.

Suppiksii oli nii paljo ett pysty valkkaan minkä poimi: toi on ok, toi on ruma/kuiva/liian pieni/liian iso jne. Kuiviiki oli, ilmeisesti saaress ei ollu satanu viikkoon, kaikki karviksetki oli ihan kuivii.

Sienet%2013.9.09_01.jpg

 

Täss on mun saalis: suppiksia 2.5 kiloa, torvisieniä pari-kolme litraa, puol litraa kanttiksii, samanverran haapasieniä ja muutama herrrkullinen lampaankääpä. Käävät paistettiin heti ja suppiksista tehtiin soosia jälkkäriks.

Sienet%2013.9.09_02.jpg

 

Torvisienet on jo kuivattu ja pussitettu. Täss fotos on suppiksii menossa mun "pöhöttimeen" = kuivurin lempinimi. Mä revin suppikset puoliks nii ne kuivuu suitsait. Ite plokatut sienet on siit kliffoi ettei niis oo roskii. Mä tsiigaan ain jo metsäss ett ne on puhtait ja siistei. Kerran Ville osti joltain duunikaiffarilta suppiksii, sen kundi oli ne plokannu ja ne oli nii roskasia ett meinas tulla mutsii ikävä ku niitä siivos.

Sienet%2013.9.09_04.jpg

 

Eilisest piirakanteosta jäi purjoo ja paprikaa nii mä kuivasin nekin.

Sienet%2013.9.09_05.jpg

 

Tuoll ekas saalisfotos näkyy nää posat, täss näkyy kui paljo viell on kuivattavaa, nii nää posat ei sitt oo mitään pesuposia uusiokäytöss. Mä oon ihan ite duunannu nää just tätä varten: sienien plokkausposia. Ja mä sanon ett ne skulas hyvin. Niis on tommonen spesiaalivirityskahva ett posen suu aukee ku siitt vähä nostaa posaa, ei tarvi käsin kopeloida kun on kädet täynnä kamaa mikä pitää saada ineen. Ja sitt siin on kumilenksu mill saa posansuun kiinni ku se on täynnä saalista.

Ja sitt se on kanss hyvä ku noi joutuu venaan vuoroaan "pöhöttimeen" päästäkseen nii ne on terassilla viilees ja voi hyvin kun toi on ilmava posa. Ne on vähä kuivunuki venaillessaan.

Sienet%2013.9.09_06.jpg

 

Tämmösen poro-kanttis-suppis-piirakan mä duunasin eilen iltapalaks. Joo, oli se hyvä muuten mutt ohjees ei sanottu ett kerma-muna-tuorejuusto mössöön ois laitettu jotain mausteita nii se oli vähän mauton. Noh, vähä suolaa päälle nii kyll sitä söi. Mutt kyll mä ens kerrall teen ihan tutun ohjeen mukaan nii tietää mitä saa uunista ulos.

Sienet%2013.9.09_03.jpg

KS