En kyll enää tee lapasia. Ne on niin hitsin vaikeita. Mun mielestä on ihan urbaanilegenda, että sukan kantapää olis vaikea tehdä. Ehei, kyllä lapaset on tosi vaikeet.

Periaate on kyll hanskassa mutt kokoasia on ihan hepreaa. Olenkohan mä koskaan saanut aikaiseksi lapasia mitkä olis olleet hyvät kaikin puolin? Tuskin.

Tiinan taulukko on hyvä, siinä on selkeät mitat ja niitä olen käyttänyt, kuten myös sukkien taulukkoa. HUOM. laitoin tuon linkin Tiinalle mutta en sieltä nyt pässyt enää noihin taulukoihin, jospa joku tarvitseva osaa ne esille kaivaa. KIITOS ANITTALLE, saatiin tähän oikea linkki tarkoittamaani taulukoihin, siinä on lapaset ja sukat samassa. Mulla on ne paperilla niin ei ollut linkkiä tallella.

Mutta kun  mittanauha näyttää aina eri lukemaa vaikka samasta paikasta mittaan pituutta. Leveys on aina liian pieni tiheyslaskelmista huolimatta. Juu, olen huomioinut, että tasaista tai pyöröä neuloessa tiheys on eri.

Nyt on ollut kahdet lapaset tekeillä, jämälangoista. Ja jämätkin loppui kesken niin tuli jämien jämiä käytetyä. Ja ku mä en tiedä minkäkokoisia käsiä lapsilla on mille oon tekemässä. Ennen lapset oli 2-vuotiaana kaksvuotiaan kokoisia, nykyään ne on mitä sattuu. Sama koskee tietysti sukkiakin. Sukat mitä mä oon aiemmin tehny Brandonille on järjestään olleet liian pieniä vaikka mukamas oon tehny riittävän kokoiset. Pah. Nyt taitaa loppua mun lastenvaatteiden neulominen, nih.

Mistähän mä olen näitä lapasia mittaillut? Molemmat oli tuollaisia oudon pitkiä, toinen on jo korjattu.

1288093824_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

Tähän taasen on tulossa liian kapea peukalo, siis purettava.

1288093831_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

Onko muuten lapanen lämpöisempi näin kahdella langalla neulottuna kuin jos käyttäisin langan kaksinkertaisena? Mä luulen, ett kaksinkertaisena tulee vaan isompia silmukoita ja tuuli huitoo lapasista läpi. Nämä kahdella langalla neulotut on ainakin tiiviit.

Muumipusero on vielä kesken mutta kun sen saan tehtyä niin taidan siirtyä neulahommiin, ei tuu ainakaan väärän kokoisia tuotteita. Eilen kävin Suomen Käsityönystävien kaupassa ja ostin tämmösen pienen kirjontatyön kun oli niin kivan näköinen pala se valmis mallikappale.  Siellä oli hauskoja hiirimattoja, joissa oli kuvana ryijyä, ja samanlaisilla kuvilla postikortteja. Mä kävinkin siellä just siks ku kyselin neuvoja mun tulevaan ryijyprojektiin. Joo, jäi se kesäinen miniryijy kummittelemaan, sehän oli helppo. Nyt ajattelin kokeilla jotain haastavampaa, josko se ryijyn ompeleminen sitten veisi mennessään;)

1288093838_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

KS